Copreció lector
Darreres notícies! La bola del món ha fet unes declaracions
sensacionals! Com que ja fa molts anys que gira i gira sense pa-
rar està ben marejada, i, com que mai ningú no li ha agraït que
fes aquesta feina tan monòtona, ha decidit fer vacances.
Aquell mateix vespre a casa de la Paula i en Pau també mira-
ven la televisió. Tots dos germans, engrescats per la notícia, tam-
bé volien fer vacances. Però la mare els va dir:
–Vosaltres ja n’heu fet, de vacances. Ara li toca a la Terra,
pobreta!
Ningú no s’imaginava que a partir d’ara no existiria ni el dia ni la
nit com abans, ni que els matins i els vespres durarien el mateix,
perquè la Terra ja no girava: feia el que li donava la gana!
La TERRA portava una vida de senyora: prenia el sol, no feia res
i només s’engreixava de manera que els països es van anar dila-
tant i les ciutats també es van eixamplar. Aleshores els habitants
de la TERRA tardaven més temps per desplaçar-se d’un lloc a un
altre.
Els terrestres es cansaven de caminar tant i sempre anaven
amb un pam de llengua fora. La Paula i en Pau, com tots els nens
del món, solien arribar tard a l’escola, perquè dia per altre
s’allargava el camí. Però estaven molt contents, perquè ara te-
nien més espai per jugar: els patis eren immensos, els carrers
amplíssims i les cases també s’havien tornat grandioses.
El món s’havia convertit en un gran desori, tot funcionava ma-
lament. Però a la Paula i a en Pau tot allò els divertia molt.
I vet aquí que un bon dia, la Terra es va cansar de prendre el
sol i va fer bufar els vents de l’hivern. Així va ser com els habi-
tants de la Terra van saltar d’un llarguíssim estiu a un sobtat hi-
vern, sense passar per la tardor. Va començar a nevar, nevar, i va
fer fred de debò.
No toca de peus a terra, la Terra!
Lectura 1: No toca de peus a terra, la Terra!
1 Contesta les preguntes següents:
a) Per què va parar de girar la Terra?
per que es terrestres es cansaven de caminar tant i sempre anaven
amb un pam de llengua fora.
b) Per què arribaven tard a l’escola la Paula i en Pau?
perquè dia per altre s’allargava el camí.
c) Què li va passar a la Terra quan es va constipar?
Va començar a nevar, nevar, i va fer fred de debò.
d) I aleshores, com eren els països?
e) Què va fer la gent per solucionar el problema?
res
2 Explica i opina: T’ha agradat aquesta lectura? Per què?
si
VOCABULARI
3 Explica el significat de l’expressió amb un pam de llengua fora:
que esteien molt cansat
4 Fixa’t que aquestes paraules volen dir quasi el mateix. Completa les frases
amb la paraula més adequada:
dilatar
ampliar
estarrufar
eixamplar
• Amb la calor, els rails es van .
• Van la carretera amb dos carrils més.
• Va anar a la perruqueria i li van els cabells.
• Ha el text després de consultar l’enciclopèdia.
Poema de Benedetti
¿Por qué el mundo soñado no es el mismo
que este mundo de muerte a manos llenas?
Mi pesadilla es siempre el optimismo:
me duermo débil, sueño que soy fuerte,
pero el futuro aguarda. Es un abismo.
No me digan cuando me despierte.
Benedetti
Responde las siguientes preguntas sobre el mismo:
1. Número de estrofas y de versos. Tipo de rima.
6 estrofas y 3 versos
2. Explica lo que nos cuenta.
que un sueño es increible..
3. Resume el contenido en una palabra.
sueño
4. ¿Qué dirías, es un poema positivo o negativo? ¿Por qué?
positivo
5. ¿Qué tema filosófico trata?
del sueño
6. Busca información sobre su autor.
fue un escritor, poeta y dramaturgo uruguayo, integrante de la Generación del 45, a la que pertenecen también Idea Vilariño y Juan Carlos Onetti, entre otros. Su prolífica producción literaria incluyó más de 80 libros, algunos de los cuales fueron traducidos a más de 20 idiomas.
7. Opinión personal.
Reflexions
que el nin vol volar i com no sap ni pot pues li fa una pregunta per que li enseñi a volar..
La pena de mort
TREBALL D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA PENA DE MORT
1. Cerca informació sobre La pena de mort a internet i fes una explicíó del que has trobat. NO HA DE SER UNA COPIAR-AFERRAR.
3. Llegeix aquest text que parla sobre la pena de mort i el resumeixes. Comenta'l paràgraf per paràgraf i n'escrius la teva opinió personal:
Esta en contra de la pena de mort. I vol fer un debat per que es un tema important ...
Vull acabar aquest escrit fent una crida: No a la pena de mort i SÍ A LA VIDA!!!
Antònia Lladonet
1. Cerca informació sobre La pena de mort a internet i fes una explicíó del que has trobat. NO HA DE SER UNA COPIAR-AFERRAR.
és l'execució d'un presoner com a càstig per un crim o delicte. Etimològicament, pena capital és el càstig imposat a un crim tan greu que mereix la decapitació.
Segons l'informe anual d'execucions judicials d'Amnistia Internacional, l'any 2003 foren executades almanco 1.146 persones a 28 països. El 84% de les morts documentades foren a quatre països: laRepública Popular de la Xina n'efectuà 726, l'Iran 108, els Estats Units 65 i el Vietnam 64. El 2013 es van executar 788 persones arreu del món.
2. Explica la teva opinió personal sobre la mateixa. La teva explicació
ha d'anar acompanyada d'una bona argumentació que justifiqui la teva
resposta.3. Llegeix aquest text que parla sobre la pena de mort i el resumeixes. Comenta'l paràgraf per paràgraf i n'escrius la teva opinió personal:
Esta en contra de la pena de mort. I vol fer un debat per que es un tema important ...
Pena de mort?
Voldria encetar un debat que no sé si serà interessant però, com a
mínim, és un tema prou important com per deixar-lo de banda. Com és
possible que hi hagi països que tenguin la pena de mort com a pena
capital? Com és possible que hi hagi persones capaces de condemnar
altres persones a mort? Qui té tant de poder que pot decidir quan ha
d'acabar la vida d'algú i ademés sigui una cosa legal? Com és possible
que hi hagi persones la feina de les quals sigui executar els condemnats
a mort? No s'adonen que amb aquesta pena també condemnen la vida dels
familiars i amics de la persona condemnada?
Això mateix ha passat a la Xina aquests darrers dies, amb la
singularitat que la persona executada era europea, britànica en concret i
de 53 anys. Fou condemnada a mort per tràfic de drogues al 2007 i ara, a
finals del 2009 ha estat executada. La seva família ho ha intentat tot
per evitar aquesta pena, i ni tan sols un certificat del metge, dient
que tenia problemes mentals, ha servit per evitar aquesta execució.
Si traslladam tot això al món de l'educació, a l'escola en concret,
quin exemple dóna aquest tipus de "justícia"? Què ensenya? Que si un
nin pega a un altre i aquest darrer va al mestre a demanar ajuda, el
mestre, per fer justícia, també ha de pegar al nin que ha estat
agressor?
Amb tot això no vull dir que les persones que fan coses il·legals
no hagin de patir un càstig, però aquest càstig no ha de ser la mort. A
més, a vegades s'han condemnat vides innocents i, amb la pena de mort,
no es pot tornar enrera. Una pel·lícula molt bona que tracta aquesta
situació és En el nom del pare, vos la recoman.
Actualment encara hi ha seixanta-nou països que contemplen la pena
de mort. Una xifra prou important per fer-ne debat. I no només això,
avui en diam, encara hi ha moltes de persones que hi estan a favor, tot i
que el nivell de suport a la pena de mort varia molt a cada país.
Antònia Lladonet
Em fa il·lusió fer
aquestra entrada ja que parlarà sobre un terme perseguit per cada
persona que habita aquest món i l'objectiu final del fet d'existir. A
més, en parlaré de manera totalment subjectiva.
Al llarg de les nostres vides anam perseguint aquest "fantasma" que anomenam felicitat.
Reb aquest nom, no en un sentit pejoratiu, sinó perquè ningú no se l'ha
trobat mai de cara, perquè la seva presència només hi és per a alguns i
perquè apareix i desapareix sense explicació.
Hi ha persones que malgasten les seves vides en una recerca
constant i estèril de la felicitat com estat gairebé permanent, amb la
il·lusió quimèrica que algun dia la trobaran. Però la felicitat és,
normalment, una situació passatgera que desapareix a la mínima sense
avisar. A més, moltes de vegades la felicitat és confosa amb l'eufòria,
manifestació exagerada de joia, de satisfacció i d'alegria, que sol
durar poquet i no sol ser del tot real.
Al llarg dels anys una de les preguntes recurrents que et
sols i te solen fer és: -Ets feliç? Aquesta pregunta sol ser difícil de
respondre, la resposta més adequada tal vegada seria a través d'una
interrogació retòrica: -Qui sap? Però amb el pas del temps i, amb la
maduració com a persones que això suposa, et vas adonant que la
felicitat són aquells petits moments diaris i quotidianis que et donen
tranquil·litat i et fan sentir bé. Aquesta felicitat s'ha de cercar
perquè és difícil saber valorar les petites coses del dia a dia.
Evidentment, el que és felicitat per a uns, no ho és per a
altres, i això fa que en el món hi hagi persones felices i persones
infelices de per vida. Una persona pot ser infeliç tota la seva vida a
causa del seu caràcter o d'haver rebut una mala educació. Una persona
inconformista, envejosa, capriciosa, venjativa, rencorosa, orgullosa,
incapaç de valorar els petits detalls, necessitada de viure
experiències intenses, pot no arribar a trobar mai aquest bell camí. I
dic camí perquè és el que primer s'ha de trobar, una vegada trobat, s'ha
de saber seguir i valorar el que ens hi anam trobant, com aquell camí
cap a Ítaca en el qual és més important aquest camí que no l'arribada a
l'illa.
També hi ha persones a qui la vida posa a prova, una vegada
rera una altra, amb dificultats greus i això pot ser motiu
d'infelicitat. Però pens que l'actitud d'aquesta persona i la manera de
viure les coses pot fer-la més feliç que no una altra a qui la vida li
ho hagi posat tot molt fàcil. L'important no és el fet de viure una vida
sense problemes ni dificultats, sinó la manera de viure aquests
problemes i de superar els obstacles que vagin sorgint. I és bo estar
preparat, perquè en sorgiran de problemes, i precisament aquests seran
els responsables de fer-nos valorar els moments en que tot va bé.
Què és per a mi la felicitat? La felicitat la puc trobar en el
meu dia a dia perquè a mi el que més em fa feliç són les seves petites
coses: Anar a fer un cafè amb un amic o amiga, el somriure del meu fill,
compartir un bon àpat amb el meu marit, beure una copa de vi, passejar
per un lloc tranquil, veure una estona la tele després de sopar, llegir
un llibre interessant, escoltant un poc de música de la que m'agrada,
anar a cercar el nin a l'escoleta, rebre abraçades de la meva família,
una dutxa d'aigua calenteta, escoltar la gent, parlar amb la gent,
cuidar els meus... La llista podria seguir de manera indefinida. Moltes
d'aquestes coses les puc trobar diàriament i això ajuda a endolcir la
meva existència i a fer-la més feliç.
Evidentment, aquesta felicitat del dia a dia no és el mateix
que la felicitat que sentim quan ens passen coses fora de mida com tenir
un fill, treure una carrera, aprovar unes oposicions, muntar el teu
propi negoci i que funcioni, partir de viatge, guanyar algun premi...
Però, precisament, serà més feliç aquella persona que no necessiti
d'aquestes grans coses, o d'altres, per sentir-s'hi. S'ha de saber
trobar un equilibri i aspirar a n'aquelles coses que podem arribar a
aconseguir.
Finalment podria dir que per ser feliços...
No hay comentarios:
Publicar un comentario